NOMEN EST OMEN ILI O NADIMCIMA

„Nomen est omen”, govorli bi stari Latini. Kolko se ova izreka odnosla na me, nešto nisam osto ubijeđen. Uostalom, kad su to pa ljudi i pitali za saglasnost mučenika kom su „sašili” ime i nadimak? Priča kaže da sam nazvan po đedu — Vladimir, te da sam jedini u cijeloj porodci ponosno ponio njegovo ime. Nit je on imo taj osjećaj, pošteno govoreći ni ja. Stara je demistifikovala: U to vrijeme, sedamdesetih, „Vladimiri“ su bili popularni, njoj se ime svidlo i ... to je. Valjda je đed i sam nekako predosjećo istnu, pa me u određenim prilkama čašćavo jedinstvenim imenma. Jedno je označavalo nekog šeprtlju, drugo razbojnika i harambašu. Ne mogu reći da mi je prijalo. Šutiš i autoritet đeda ne dovodiš u pitanje. Umio je pak, kad bi bio dobre volje, kad spremi najljepše bosanske uštipke i ćimbur, nazvat me Vanja. Tako je započela istorija mojih nadimaka: Vuculja David, Čaruga, Vanja. Neđe pred osnovnu, preselli smo se iz Tuzle za Kladanj. Stari dobio dobar posao i lijep dvosoban stan u centru, novogradnja. Nismo viš morali bit podstanari. Škola taman krenla, drugara vazda. Uz školu i novi identitet, novi nadimak. Još sam ko dijete zapamtio od očevih prijatelja, da nas „iz donjeg kraja” zovu „Spreče”, šta god to značlo. Porodica me obilježla, pa se uz mene lijepio jedan znak raspoznavanja i to — da l’ kad me pitaju čiji sam, da l’ kad mi psuju mater. Vele: „sin one Crnogorke”. Opet, vrlo rano sam čuo i nešto ponižavajuće. Bio sam treći osnovne. Nije to meni bilo najjasnije, ali sam nekako razumio da se odnosi na me. Naime, išao sam s drugarma u jedno selo s namjerom da provedemo dan u šumi, da pravimo nake loge. Sretnemo usput jednog starijeg čoeka. Školski pristojno nazovemo: „Dobar dan”. Otpozdravi dedo, pa će: „Djeco, kako se zovete?” Krene jaran: „Ja  sam Mirso, ovo je Šemso, a ovo je (za mene) Denis”. Imali smo druga Denisa i jaran čisto da napravi fol. Kaže dedo: „Nemojte djeco govort dobar dan, tako se vlasi pozdravljaju. Naše je merhaba.” Kaže Mirso: „Ma, šalim se. Ovo je Vlado.” Pogleda me dedo, pogleda u Mirsu koji se smije i reče: “Ajte, djeco, ajte.”
Inače, Kladanj je bio čaršija nastanjena većinski muslimanskim življem. Od onih pravoslavnih i katolika što je bilo, barem od raje, kolko znam, imo sam povlastcu bit jedini Vladimir. Nekako je uz Vladimira išlo Vlado, isto ko za Nebojšu Nešo, Nedžada Nećko, Tatjanu Tanja... Tako da me, sem kad sam prozivan da odgovaram u školi il' kad su me starci htjeli lemat, niko nije zvao punim imenom. Vazda — Vlado. Naša čaršija je imala podjelu na raju i papke, na rokere i one druge. Ja sam išao pod ono „rokere“, a oni vezivani za pojam „čaršijaši“. Normalno, kreneš puštat kosu od prvog dana. Kosijana ti postane sve. Još kad počneš učit gitaru... Kralj si. Usput, imaš idole na koje se ugledaš. Tako smo se nas nekolko ošišali nakratko, kad se naš muzički idol čaršije ošišo. Bila je to Džonijeva frizura sa „Sunčane strane”. Nekima je i ispalo dobro. Ja sam pokušo mom brici Tufi objasnt šta želim. Rezultat je bio poražavajući. To se u narodu zvalo „đačka frizura”. Bile su to poslijeratne zurke za djecu pune vašaka. Kad me video drugar na dodjeli Omladinskih knjižica, umjesto uručenja, pružene ruke i čestitke, pred masom odjeljenja, dobio sam: „Jebo ti majku, šta to uradi s glave?!” Frizura je porodila čaršijski nadimak. Naime, vazda smo bili na košu. Niko nas nije mogao ućerat u kuću. Te godne se igralo Evropsko prvenstvo u košarci. Kad su me vidli nako ostrizanog, uz uobičajeno pominjanje matere, oduševljeno su rekli da ličim na košarkaša Francuske — Ostrowskog. Muka je što se nisu mogli sjetit kako se čoek zvao. Neko je rekao Žoel. Valjda je to bilo jedino francusko ime u tom trenutku (Čoek se, inače, zvao Stefan). I osta ja Žoel Ostrowski. Tako je bilo sve do početka rata i izbjeglištva u novu sredinu, u Zvornik. Još prvih dana boravka sam pronašo teren i raju za basket. Igralo se po vazdan. Nažalost, nekako će vremenom sport izgubit primat u mom životu, dok gitara i r’n’r nisu popuštali. Slušalo se sve i svašta. Naravno, svaki gitarista bude nafuran na nekog svog gitar-heroja. Moj heroj je bio gitarista grupe Smak — R. M. Točak. Mislim, da đe god da sam stigo ispisat kakav grafit, da sam uz ime stavio i ime svog uzora. Prirodno, eto i nadimka.  Posta i ja Točak. S obzirom na izbjeglištvo, valjda je tu bilo nešto poetski. Umjeli su mi i tepat — Tole. Uglavnom, tako me ova čaršija upamtla. Kako rekoh, kosijana ti postane sve. U njoj svaki roker osjeća snagu i znak raspoznavanja. E, to mom starom niko nije uspio objasnit. Naćero me 24. aprila ’94. da se ošišam. Veli: „Il’ se šišaj, il’ ne dolazi u kuću.” Zavezo ja onu repinu u pletencu. Plače mi cura što je sječe, plačem ja. Odem kasnije na doradu kod frizerke sa sve, tada popularnom kod džibera, zvorničkom, boldrik-frizurom. Reko: „Na nulu!” Kaže treba:” Joooj! Pa zar t’ nije žao odsjeć tolku kosu?” Reko: „Sejo, maloprije sam odsjeko po metra!” Odem kući, nasafunjam kupolu i pod žilet. Kad me stari video — u trans. Kaže: „Bolje da se nisi ni šišo!” Et. Uglavnom, jedan period sam malo eksperimentiso sa zurkama i imidžom, da bi je potom opet odlučio pustit. Ali, kosa viš nikad nije imala tu snagu. Pa čak ni kad je dobla ono obilježje Crkve, onaj nazirejski moment. Na Teološkom fakultetu u Beogradu je bilo puno kosijanera. Njegovo se taj “samsonski” simvol. Uglavnom, vezivala bi se u repove ili podvezivala. Sve je doblo drugi smisao u odnosu na r’n’r. Kako god, dobi ja u toj novoj sredini, svoj novi nadimak — Čupo. I kad sam ko apsolvent zaglavio seboreje pa se ošišo „na ćelavo”, pa i „nakon svih ovih godina”, od braće i sestara sa mog faksa, vazda sam bio i osto — Čupo. Eh, a o istoriji izvedenica od ono Vladimir ne vrijedi govort. Tolko i je bilo, da ću sigorno „ispustit” koju: Vlatko, Vladek, Vlajša, Valođa, Vlajko, Vace itd. I kako ono rekoše? „Nomen est omen!” Ja, ba.


Нема коментара:

Постави коментар